Už na začátku roku při pohledu na některé položky člověka napadlo, že se řetězce svezly na vlně „nutného“ zdražování v důsledku růstu DPH a krápánek to přehnaly. Sýr Krolewski za vyšplhal na dvacetikorunu za deset deka, ačkoli v malých městských potravinách byl pořád za 15 či 16 korun. 100 gramů červeného Douwe Egberts v „hypersuper“ za 35, ve večerce za 27 korun.

Těžko říci, zda za tenhle nepoměr může nenažranost řetězců nebo změna prostředí. Ještě před pár lety si malé obchody stěžovaly, že ani přímo u výrobce nedostanou takovou cenu, za jakou jsou schopny nakoupit třeba v Makru. A taky jich nebylo tolik jako dnes. Jenže pak v Praze vyrostly vietnamské večerky jako houby po dešti a i v dalších větších městech se na místa dosud okupovaná butiky vracejí malé potraviny, zeleniny nebo masny. Výrobci a velkoobchody mohli tenhle trend zachytit a zmenšit rozdíl nákupních cen pro „malé“ a řetězce. A nebo se nic nezměnilo a řetězce pořád mají podstatně menší nákupní ceny. Pak by to znamenalo, že se hypermarkety hojí právě za období, kdy cenou vytlačily ony malé, že spoléhají na setrvačnost zákazníků a šroubují ceny kam to jde, takže malí i při dražším nákupu mohou prodávat levněji.

Dobře, kdo chce, může pro kafe do večerky, do hypermarketu ho nikdo nenutí. Ovšem strategie Tesca, kterou dokonale potvrdil server Tescoviny, je něco jiného. Vyhlásit „akci“ po předchozím dvoudenním zdražení, případně rovnou v akci nabídnout vyšší než včerejší cenu, to už je za hranicí soudnosti. Není to novinka, ale teprve teď je to nádherně vidět. Server shromažďuje data z e-shopu Tesca a má tak dokonalý přehled. A ten v mnoha případech vypadá nějak takhle:
tescoviny.jpg
Tescoviny jsou dokonalý tah. Majitel sice mluví o neziskovém projektu, ale po publicitě, kterou získal díky redakčnímu článku na lidovky.cz, si lze těžko představit, že by nepřišla nabídka, které neodolá. Ať již od Tesca, aby se zbavilo nemilého „odhalovače“, nebo od někoho, kdo systém nějak rozšíří a vydělá jinak. A budiž mu to přáno. Ten kousek, co nabubřelému řetězci provedl, za odměnu stojí.

Z publikovaných grafů nejde konstatovat nic o cenách v kamenném Tescu, ale ostuda je na světě. Škoda, že se podobného srovnání asi nedočkáme u řetězců neprovozujících e-shop, protože ruční sběr dat „z regálů“ by byl příliš drahý. Tecsoviny jsou ale příjemným náznakem, že by se v maloobchodě mohlo něco změnit. Čerpadlo s koncovou cenou 1000 korun, na které zrovna koukám, si těžko nakoupíme za cenu blížící se nákupním 250 korunám (za které mi ho prodal zaměstnanec velkoobchodu, zásobujícího hypermarkety), ale jídlo by níž mohlo. Třeba se svět nezbláznil napořád…