Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hyperbláznění marketů a chvála internetu

1. 08. 2012 11:35:00
„Kupte v akci dráž než normálně“ je marketingovým heslem Tesca. Aspoň to tak vypadá při pohledu na vývoj cen, který automaticky shromažďuje jeden šikovný server.

Už na začátku roku při pohledu na některé položky člověka napadlo, že se řetězce svezly na vlně „nutného“ zdražování v důsledku růstu DPH a krápánek to přehnaly. Sýr Krolewski za vyšplhal na dvacetikorunu za deset deka, ačkoli v malých městských potravinách byl pořád za 15 či 16 korun. 100 gramů červeného Douwe Egberts v „hypersuper“ za 35, ve večerce za 27 korun.

Těžko říci, zda za tenhle nepoměr může nenažranost řetězců nebo změna prostředí. Ještě před pár lety si malé obchody stěžovaly, že ani přímo u výrobce nedostanou takovou cenu, za jakou jsou schopny nakoupit třeba v Makru. A taky jich nebylo tolik jako dnes. Jenže pak v Praze vyrostly vietnamské večerky jako houby po dešti a i v dalších větších městech se na místa dosud okupovaná butiky vracejí malé potraviny, zeleniny nebo masny. Výrobci a velkoobchody mohli tenhle trend zachytit a zmenšit rozdíl nákupních cen pro „malé“ a řetězce. A nebo se nic nezměnilo a řetězce pořád mají podstatně menší nákupní ceny. Pak by to znamenalo, že se hypermarkety hojí právě za období, kdy cenou vytlačily ony malé, že spoléhají na setrvačnost zákazníků a šroubují ceny kam to jde, takže malí i při dražším nákupu mohou prodávat levněji.

Dobře, kdo chce, může pro kafe do večerky, do hypermarketu ho nikdo nenutí. Ovšem strategie Tesca, kterou dokonale potvrdil server Tescoviny, je něco jiného. Vyhlásit „akci“ po předchozím dvoudenním zdražení, případně rovnou v akci nabídnout vyšší než včerejší cenu, to už je za hranicí soudnosti. Není to novinka, ale teprve teď je to nádherně vidět. Server shromažďuje data z e-shopu Tesca a má tak dokonalý přehled. A ten v mnoha případech vypadá nějak takhle:
tescoviny.jpg
Tescoviny jsou dokonalý tah. Majitel sice mluví o neziskovém projektu, ale po publicitě, kterou získal díky redakčnímu článku na lidovky.cz, si lze těžko představit, že by nepřišla nabídka, které neodolá. Ať již od Tesca, aby se zbavilo nemilého „odhalovače“, nebo od někoho, kdo systém nějak rozšíří a vydělá jinak. A budiž mu to přáno. Ten kousek, co nabubřelému řetězci provedl, za odměnu stojí.

Z publikovaných grafů nejde konstatovat nic o cenách v kamenném Tescu, ale ostuda je na světě. Škoda, že se podobného srovnání asi nedočkáme u řetězců neprovozujících e-shop, protože ruční sběr dat „z regálů“ by byl příliš drahý. Tecsoviny jsou ale příjemným náznakem, že by se v maloobchodě mohlo něco změnit. Čerpadlo s koncovou cenou 1000 korun, na které zrovna koukám, si těžko nakoupíme za cenu blížící se nákupním 250 korunám (za které mi ho prodal zaměstnanec velkoobchodu, zásobujícího hypermarkety), ale jídlo by níž mohlo. Třeba se svět nezbláznil napořád...

Autor: Petr Liška | středa 1.8.2012 11:35 | karma článku: 34.90 | přečteno: 4810x


Další články blogera

Petr Liška

Joudová Jourová proti Facebooku

Když někomu povíte, že jste Pavel Jouda, a on pak doma řekne, že potkal Pavla Joudu, je to asi tak stejné zneužití osobní informace, jako údajně dopustil Facebook. Leda Joudu by to rozčílilo. A eurokomisařku Jourovou.

22.3.2018 v 7:30 | Karma článku: 14.71 | Přečteno: 430 |

Petr Liška

Obušek je u Ondráčka menší z problémů

Nositel vší komunistické amorálnosti by nám ještě mohl pěkně zavařit. V komisi pro kontrolu GIBS přece zůstal i s bezpečnostní prověrkou.

7.3.2018 v 7:30 | Karma článku: 36.27 | Přečteno: 2742 |

Petr Liška

Mimozemšťan: Tak to jsme v troubě, když oni jezdí na Mars autem!

Koncentrovaná touha následovaná výbuchem šťastných emocí ve vesmírném středisku při startu Falcon Heavy byla přesně tím obrazem, který jsme potřebovali

7.2.2018 v 12:33 | Karma článku: 19.50 | Přečteno: 463 |

Petr Liška

Zetorem se MZ odrovnal, ale vliv to mít nebude

Sociální percepce, haló efekt, atribuční chyba. Sociální psychologie by se na poslední prezidentské debatě vyřádila. Přispěla by k vnímaní reality, ale k výsledkům voleb těžko.

26.1.2018 v 10:53 | Karma článku: 22.75 | Přečteno: 1551 |

Další články z rubriky Ekonomika

Ivan Pilný

Trump trestající.

Nejen v Česku, ale i v USA se blíží volby, je třeba ukázat sílu a hájit americké zájmy. Obchodní válka má sice jen poražené, ale jen do toho, kdo uhne.

23.6.2018 v 8:00 | Karma článku: 18.50 | Přečteno: 634 | Diskuse

Luboš Smrčka

Trump tahá za delší (a nebezpečnější) konec provazu

Americkému prezidentovi Donaldu Trumpovi je vcelku hej. Zatímco USA vyvážejí ročně do Číny zboží za necelých 130 miliard, Čína exportuje do USA čtyřnásobek. Poměr špatný pro ekonomiku dělá v obchodní válce z Trumpa favorita.

22.6.2018 v 8:07 | Karma článku: 15.75 | Přečteno: 448 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Kladivo na muže

Nějak tu v poslední době máme jednu zahraniční jobovku za druhou. Nejprve značně předimenzované GDPR. Teď zas Istanbulská úmluva.

22.6.2018 v 8:00 | Karma článku: 47.85 | Přečteno: 11508 | Diskuse

Vratislav Kozak

Připravenost České republiky na průmysl 4.0

Československo bylo za první republiky hospodářskou velmocí. Nyní má Česká republika opět možnost získat významné postavení. Nezbytné je však rychle zareagovat na příležitosti, které nabízí průmysl 4.0.

21.6.2018 v 18:59 | Karma článku: 8.02 | Přečteno: 249 | Diskuse

Lukáš Handl

Kompenzace zpoždění podle Jančury? Velká šance pro FlixBus

Včas, nebo levněji! Tak zní lákavé heslo v reklamní kampani přepravní společnosti RegioJet. Při prvním zpoždění a požadavku kompenzace však zjistíte, že ve skutečnosti je to všechno trošku jinak...

19.6.2018 v 15:00 | Karma článku: 19.27 | Přečteno: 838 | Diskuse
Počet článků 142 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1169

I can't see you, but you can see me...





Najdete na iDNES.cz